Teemu Launio Matkalla politiikan tekoon ja yhteiskunnan ymmärtämiseen

Luovuin S-etukortistani, mitä menetin?

  • Rumien ja Yksinäisten PKO vaalilistan kuva.
    Rumien ja Yksinäisten PKO vaalilistan kuva.

Pohjois-Karjalan Osuuskaupan edustajistovaalit pidettiin maaliskuussa 2012. Olin itse ehdolla pientä mediahuomiotakin saaneessa Rumien ja Yksinäisten PKO vaalilistalla, mutta jäin kauas edustajistopaikasta.

 

Opiskelijaporukan ideasta lähtenyt, lähes kaikki puolueryhmät edustettuna, toiminut ryhmä sai vaaleissa yhteensä yli 1200 ääntä ja kaksi ehdokasta läpi osuuskaupan edustajistoon. Olimme PKOn historian ensimmäinen vaalilista joka teki oikeaa kampanjaa, ja turhautuneena osuuskauppamme salailevaan linjaan edellisten vaalien tulosten kanssa, järjestimme myös pienen mielenilmauksen asian puolesta. Ehkäpä jopa PKOn johtoportaalle hieman kiusallisella tavalla.

 

Hippien, kommareiden, kokkareiden, kepulaisten ja demareiden hulinointi voitaisiin sivuuttaa opiskelijoiden elämänsisällöttömyyden merkkinä, ellei meillä olisi ollut ihan aidosti asiaa. Meistä osuuskauppaliike on erkaantunut jo aikapäiviä sitten kauas niistä arvoista joille se perustettiin. 

Lainataanpa nimittäin kyseisen osuuskaupan sivujaPohjois-Karjalan Osuuskauppa, PKO, on asiakkaidensa omistama yritys, jonka tehtävänä on tuottaa kilpailukykyisiä etuja ja palveluja oman alueensa asiakasomistajille 

Niinpä niin. Samalla tiedämme kuitenkin, että päivittäistavarakaupan kate ja tulos on kasvanut, samoin on tehnyt ruokakorinhinta tavalliselle s-etukortin höylääjälle. Samalla kuitenkin suomalaisen alkutuottajan osuus  on pienentynyt niin, ettei maatalous kannata, ei edes myymällä osuusliikkeelle. Mutta onneksi yhteisellä osuuskaupallamme menee ennätyshyvin!

 

Olin vaalitohinan tiimoilla uhonnut että mikäli en tule valituksi edustajistoon luovun, maakunnallisen trendin innostamana, s-etukortistani. 

Ja joskus se on sanansa pidettävä. Siksi marssin eilen S-pankkiin palauttamaan korttiani, ja kyselemään kuinka paljon olin hyötynyt siitä, että 22 kuukauden ajan olin orjallisesti antanut vihreän kortin aina pyydettäessä kassalle? Jopa hieman keskittänyt ostoksiani omalle Osuuskauppaliikkeellemme.

S-Pankin työntekijä (jolle maksetaan kassahenkilökunnan palkkaa PAMn TESsillä) kertoi hymyillen, että en käytännössä mitään. Tuon vajaan kahden vuoden aikana en ollut saanut täytettyä osuuskaupan jäsenmaksuosuutta 100€, joten en myöskään saisi jäsenmaksutuotto osuuttani toukokuussa. Jäsenmaksutuotto olisi ollut 12€, jonka päälle 2-3% vuosittaisesta ostokertymästäni asiakaspalautuksina. Meilläpäin kahden euron allennusta kulttuuritapahtuman lipuista "asiakasomistajaetuna" kutsutaan suoranaiseksi v*ttuiluksi.

Olen köyhä ja yksinelävä opiskelija, ja olen laskeskellut että kulutan maksimissaan 200€/kk osuuskaupan eri toimipisteissä. Asiakasbonuskertymäni on PKOn mukaan vähintään 36€ vuodessa.Tästä n. 2400€ summasta olisin voinut saada siis takaisin jopa 48€! Huh huh. Luulenpa että meitä pienituloisia on muitakin, jotka lyhyellä matematiikalla laskevat, että yleensä n. 10snt/l kalliimpaa bensiiniä ei kannata tankata ABC asemalla, vain sen takia että saisi bonusta.

 

Ennen kuin aloin pohtimaan onko tämä huima vuosituotto nöyristelyn arvoista, mietin myös kaupan epätervettä tilannetta. Monilla paikkakunnilla nimittäin osuuskauppa on vallannut itselleen ylisuuren markkinaosuuden ja tappaa jopa kannattamattomilla yksiköillään kilpailua muualta.

Muita osuuskauppaliikkeessä olevia asioita, jotka askarruttavat asiakasomistajan mieltä ovat:

- Miksi osuuskaupat vaativat ns. hyllymaksuja ja takaisinosto velvoitetta maakunnan omilta pientuottajilta? Eikö tämä tapa ruuan pientuotannon mahdollisuuksia maakunnista ? 

- Miksi osuuskauppa ei kerro avoimemmin mihin sen tulosta, jotka on asiakasomistajilta kerrytetty, käytetään? Eikait vaan Baltian ja Venäjän laajentumiseen? Sielläkö on joensuulaisen opiskelijan asiakasomistajuusetu?

- Miksi monille pitkäaikaisille työntekijöille tarjotaan vain 25h viikkotyötunnin sopimuksia? Eikait vain siksi, että pienituloiset työntekijät olisivat pakotettuja ottamaan vastaan pikaisella hälytyksellä tulevia säälivuoroja?

- Miten on mahdollista että edes erikoistavaraa (esim. urheiluosaston tuotteita) ostaessa mihinkään joustoon ei ole mahdollisuutta, koska aina paetaan "tästähän saa ne bonukset" fraasin taakse? 

- Kuinka suuri prosentuaalinen joukko asiakasomistajista todella nauttii suuresti mainostetua 5% bonusta? Entä kuinka paljon he maksavat ylihintaa euroissa saavuttaakseen tämän bonuksen verrattuna siihen jos kävisivät vaikkapa Lidlssä? 

 

Älkäät ymmärtäkö väärin. Hienoa jos joku toimija pystyy rakentamaan samanlaisen tuottavan ja markkinoita hallitsevan yritysryppään kuin osuuskauppaliike. Bisnes tuskin koskaan on huonosta, mutta tekisitte sen edes  reilusti pörssiyhtiönä. Silloin ei tarvitsisi vaivautua kusettamisen peittelyyn vaan voisitte keskittyä maksimaalisen hyödyn saavuttamiseen.

Lopulta kysyin itseltäni haluanko olla tukemassa sellaista Osuuskauppaa, joka toimii nykyisin omistajiensa etua vastaan? Luulenpa että en.

Siksi panen toivoni tähän hankkeeseen. Ja ennenkuin muutosta on todella nähtävissä, kuljen vapaana ilman s-etukorttia, josta nyt ei ainankaan yksinelävä asiakasomistaja hyötynyt kuluttajana.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

Tästä kirjoituksesta on helppo pitää. Olen samaa mieltä osuuskauppaliikkeen nykymenosta, kun käsittääkseni suuret voitot on laitettu investointeihin ulkomaita myöten. Missä vaiheessa "asiakasomistaja" alkaa hyötymään tästä menestyksestä?

Käyttäjän juhamakkonen kuva
Juha Makkonen

Kieltämättä hermostuin taannoin kun PKO ilmoitti laajentuneensa hautaustoimistobisnekseen (erittäin härski pienyrittäjien tontille ujuttautuminen). Missä menee osuuskaupan toiminnan raja? Selvästikään se ei pysähdy maan rajalle, eikä pysyttele pelkässä vähittäiskaupassa. On oma pankki...

Kalle Lehtonen

Olisiko tilaa "Reilun Kaupan Kaupalle"? Siis kaupalle jossa kotimaisille tuottajille maksettaisiin reilumpi korvaus kuin kartellimarketeissa?

Käyttäjän juhamakkonen kuva
Juha Makkonen

Vain kannattava kauppa voi olla reilu. Se on taas nykyisessä kilpailutilanteessa helpommin sanottu kuin tehty. Esimerkiksi Lähikauppa (Siwa, Valintatalo) ei kannata. Suomen Lidlillä meni vuosikausia alkuun miinuksella. Vasta joku halpakaupan tapainen konsepti alkaa olla SOK/Kesko-kaksikosta riittävän kaukana menestyäkseen pienempimuotoisena.

Heikki Knookala

www.ruokapiiri.fi sieltä löytyy vastaus perustarvikkeiden hankintaan. Valikoima kasvaa, maitotuotteita ei vielä taida saada ainakaan meilläpäin. Mahtavia tuotteita suoraan tuottajalta ilman välikäsiä. Jauhelihakin kunnon lihasta jne.Luomua jopa alle kaupan normitavarahintojen.

Käyttäjän teemumyllarinen kuva
Teemu Myllärinen

Kiitos Knookala linkistä! Mutta itse aiheeseen kommentoidakseni Juha Makkoselle; ystäväni oli käynyt S-hauta ja kukkaliikkeessä toteamassa että hauta-arkuissa oli hintalaput sekä hintalaput s-etukortin kanssa. Siinä mennään jo fataaliuden puolelle reippaasti kun sukulaiset kilpailevat kuka pääsee vinguttamaan mummon hauta-arkusta viimeiset hyödyt pois.

Olen pitkään sanonut, että suomalainen kuluttaja kärsi 2000-luvun suurimman takaiskun kun Spar vetäytyi Suomesta, tuolloin kun aitoa kilpailua viellä oli.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Elanto, HOKja Varuboden S-kaupan edeltäjinä tarjosivat myös ostajilleen etuja. Elannolla oli myös hautauspalvelu. Jäsenet saivat hautauspalvelut edullisemmin kuin ei jäsenet. Toki palvelujen myyntihinnoittelu oli näkymättömämpää, mutta eikö tänä päivänä markkinoinnissa olla avauduttu ulospäin, alehinnat ovat esillä muuallakin. Onko todella julkeaa, että ne näkyvät arkkukaupassa? Hautajaiset kaikkine kuluineen on melkoinen menoerä, eikä kaikilla ole varaa maksaa tuhansiaa euroja.

Vanhemmilla sukupolvilla oli tapaha pistää rahaa sukanvarteen hautaamista varten. Hyvä, että alennusta on tajolla, niin ei tarvitse säästää niin kovian isoa summaa.

Ensimmäinen ajatuksesiko oli perijät ja rahat, joita kuollut jättää?

Nykyihminen on niin etäällä elämän päätepisteestä, etten sanoisi, että se on piilossa, jossakin sairaalan holveissa ja MOnosen liikkeessä tai kirkon kylmätiloissa tai krematoriossa.

Kuolema on osa elämää, mutta joskus ennen se tapahtui kotona lähempänä perhettä kuin nykyisin. Se oli mielestäni inhimillisempää ja ehkä arvokkaampaakin? Kuolema on ulkoistettu.

On kuitenkin syötävä, että henkiyhä pihisee ja ruokaa saa niin K-ryhmän, S-ryhmän, Stockan tai Lidlin myymälöistä. Kutakin sopivasti hyödyntäen.

Onko koko kirjoituksessa sittenkin takana ajatus nostaa K-ryhmän suosiota?

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

Vaikket itse päässytkään, voit olla tyytyväinen siihen että listaltanne kuitenkin pääsi porukkaa sisään.

Itse olen asettunut ehdolle pääkaupunkiseudulla HOK-Elannon vaaleissa, koska uskon osuuskauppamallin mahdollisuuksiin. Liiemmin en ole ehtinyt kampanjoimaan ja loppukiriä varten hyvät neuvot olisivat tarpeen. Missä ja miten ihmisiin saa kontaktia asian tiimoilta?

Itselleni kärkiteema, pääasiassa ammatillisesta mielenkiinnosta, on osuuskaupan rakentaminen. Uskon, että pienellä lisäsatsauksella olisi mahdollista tuottaa yhteiskuntarakennetta eheyttävää, ekologisesti kestävää ja viihtyisää kaupallista ympäristöä.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että epäterve markkina-aseman hyödyntäminen on saatava loppumaan ja pientuottajille avattava todellinen väylä kampanjatuotteisiin.

Kolmanneksi haluaisin tehdä avauksen siihen suuntaan, että S-ryhmä antaisi muovisten kestokonseptiensa keskellä enemmän tilaa monipuoliselle ja persoonalliselle tarjonnalle (erityisesti ravintolat). "Ässä" voisi ottaa roolin ennemminkin äänettömänä yhtiömiehenä ja päästää innokkaat ravintolan pyörittäjät päättämään imagosta, ruokalistoista jne.

Käyttäjän teemumyllarinen kuva
Teemu Myllärinen

Jani Janssonille: suosittelen mukaan lähtemistä, asioihin vaikutetaan parhaiten sisältäpäin. Suosittelen pyytämään lupaa mainontaan S-markettien ja Prismojen kassajonojen läheisyydessä vaalien aikaan. Silloin pääsee ottamaan kontaktia suoraan asiakasomistajaan, ja juuri siinä ympäristössä missä on kyse. Myös omalta vaalilistaltaan (ts. puolueelta) kannattaa kysellä vinkkejä. Tsemppejä vaaleihin!

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

Kiitoksia tsempeistä. Tuo kassajonon vieressä päivystäminen on ollut mielessä. Ehkäpä pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja käydä toimeen.

Käyttäjän vpsainio kuva
Vesa-Pekka Sainio

S-ryhmän vaaleissa poliittisten toimijoiden osuus on yllättävän suuri, ja en olekaan oikein hiffannut miksi näin on. Esim. HOK-Elannon vaaleissa on lähes tuhat ehdokasta, joista vain 14 ovat poliittisesti sitoutumattomia.

Miksi osuuskauppavaalit ovat näin poliittisesti latautuneita? Onko esim. Elannon toiminta politiikan tekoa vai päivittäistavarakaupan pyörittämistä varten? Onko näin ollut aina tilanne, vai ovatko puolueet vasta viimeaikoina lyöneet läpi osuuskauppatoimintaan?

Mikael Holm

Poliittisesti aktiiviset ovat muutenkin yhteiskunnallisesti aktiivisia. Lisäksi puolueet sijoittavat jäseniään puoliväkisin listojen täytteiksi, koska yksikin lisä-ääni voi olla merkitsevä.

Jos haluat tietää politiikan kytköksistä osuuskauppaliikkeeseen, voit lukea vaikka wikipediasta E- sekä S-liikkeiden historiaa. Ovat lähteneet samasta osuusliikkeestä, mutta jakautuneet edistyneiden (stadilaisten demarien) sekä pellervolaisten (maaseudun kepulaiset). Edistyneiden liike oli tuo E-liike ja kepulaisten sitten tämä nykyinen S-ryhmä.

Politiikka siis on ollut sisäänrakennettuna näihin osuuskauppoihin heti alusta alkaen.

Käyttäjän juhamakkonen kuva
Juha Makkonen

Syy on sama kuin Osuuspankin vaaleissa. Ne tarjoavat näkyvyyttä poliitikoille seuraavia vaaleja varten. Listavaaleissa myös enemmän on aina parempi.
Toisaalta kyse on siitäkin, että Suomessa on pienet piirit. Tiettyä joukkoa kiinnostaa tämänmuotoinen kansalaisaktiivisuus, jolloin samoihin naamoihin törmää kaikkialla. Edustajistot, valtuustot ja lautakunnat vaativat melko samanlaista osaamista. Pienessä määrässä kyse voi olla vallan keskittymisestäkin. Kukaan ei liene mukana pelkästään kahvien tai kahvirahojen takia. Kyseessä on kuitenkin tarpeellinen korvaus ja jonkinlainen arvostuksen osoitus siitä, että joku jaksaa käyttää vapaa-aikaansa tähän toimintaan.

Ei vaaleilla valittavat luottamushenkilöt ymmärrä päivittäistavarakaupan pyörittämisestä sen enempää kuin pankkitoiminnastakaan. Kyse on jonkinlaisesta toiminnan yhteiskuntaulottuvuudesta, viestintäkanavasta ja valvontamuodosta. Edustaahan "kuntalaiselimet" ainakin jossain määrin suurempaa läpinäkyvyyttä.

Lähinnä se on byrokratiaa. Ja osuustoiminnan hienoa perinnettä.

Käyttäjän Rajasusi kuva
Jouko Siivonen

Tarinan opetus lieneen se, että ei kannata olla köyhä vaan ryhtyä rikastumaan. Silloin Kokoomuksen äänestäminenkin tuntuu mukavemmalta.

Joni Wallen

Enpä ole näihin päiviin asti vielä edes S-etukorttia hankkinut, vaikka joka päivä melkein käynkin S-ryhmän kaupassa.

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Se on miten sen ottaa. On ässästä toisille hyötyäkin. Ja se poltoneste ei ole ihan noin paljon muita toimijoita kalliimpaa, joten ajasta ja paikasta riippuen 2-3% bonustasolla voi jo olla saanut tuon haitan takaisin ja samalla taas ne tannkaukset nostanne uudelle tasolle. Lisäksi riippuu mihin osuuskauppaan kuuluu. Turun osuuskauppa, johon itse kuulun, antaa maksimi bonarin jo 900€ ostoilla, kun tuttavani kirosi juuri viimeviikolla tästä kertoessani, että hänen rajansa on 1400€ toisessa osuuskaupassa.

Opiskleijat toki on erikseen, mutta autoileva 3 lapsen perhe ei joudu näkemään välttämättä edes vaivaa tuohon 900 euroon (sarkasmi intended). Lisäksi bonusta voi saada vakuutuksista, puhelin kuluista, matkoista ja vaikka mistä. Ei auta siis mollata kaupallisen yrityksen systeemiä, joka yllätys yllätys hyödyttää paljon kuluttavia eniten.

Käyttäjän Jartsu kuva
Jari Hytönen

Mitä hyötyä ässästä oikeasti on?

Ruoka, palvelut, polttoaineet ovat Suomessa kalliita, kun niitä verrataan eurooppalaiseen hintatasoon. Miksi näin on käynyt on se ässä ja koo, jotka hallitsevat markkinoita suvereenisesti, määräävät voiko tuottajat tai teollisuus myydä tuotteitaan yksityiselle kauppiaalle ja vaativat markkinointirahaa teollisuudelta, että on edes mahdollisuus saada tuotteensa myyntiin. Sairasta!

Ässä käyttää vuodessa huomattavia summia ketjun laajentamiseen ja jokaisessa niemessä ja notkelmassa on jo joku ABC, ässä tai jokku muu. Lisäksi toimintaa laajennetaan voimakkaasti lähialueilla, kuten Baltiassa ja Venäjällä. Onko se osuustoimintaa?

Kenen eduksi? Ei ainakaan asiakasomistajien. Kyseessä on ihan puhdasta liiketoimintaa, jonka tarkoituksena on määräävä markkina-asema ja kun ei tarvitse kenellekkään maksella osinkoja, niin rahaa voidaan hassata mielin määrin ketjun rakentamiseen.

Ässä ei ole lähelläkään enään niitä osuustoiminnan aatteita, joiden mukaan sen tehtävä on omistajilleen taloudellisen hyödyn tuottaminen. Ja mitä se olisi? Halvempaa ruokaa, palveluita ja mm. polttoaineita, kun ei tarvitse tuottaa mielin määrin voittoa.

Minua on ainakin ruvennut suoraan v----tamaan osuuskauppa ja sen toiminta ja vaikka olenkin osuudenomistaja en enää raahaa rahojani osuuskauppaa. Miksi maksaisin korkeaa hintaa tuotteissa ja sitten saisin vähän bonusta takaisin!

ABC asemaketjun päälliköltä tiedusteltiin syytä polttonesteiden korkeimpii hintoihin Suomessa, niin vastaus oli, että pitää maksaa bunusta! Onko siinä järkeä? Lidl ostaa myymänsä maidon mm. ässän "määräyksestä" korkeammalla hinnalla, mutta on silti halvempi asiakkailleen?

Pitäis se jo vähempi piisata osuuskaupalle ja ryhtyä oikeasti ajamaan kuluttajien etua aatteensa mukaisesti.

TOK on paska! (viisihenkisen perheen isä)

Käyttäjän SimoSuksi kuva
Simo Suksi

Itse en lähtenyt vaaleihin ehdolle vaikka minulta sitä kysyttiinkin. En hallunnut lähteä tällaisen ketjun vietäväksi, "puolestapuhujaksi" ja vaikuttajaksi, koska en uskonut että tämä ketju on menossa siihen suuntaan mihin haluvaisin. Tämä ketju tulee kasvamaan vain kasvamistaan ja pientavarakaupat menevät kiinni. Kovin surullista. Ajetaan jatkossa 10 kerroksisiin parkkihalleihin missä kaikki saavat vinguttaa bonuksien toivossa.

Kersti Rajala

Käytin tänään saamani 6€:n palautuksen. Tulotasollani sen saaminen tuntui mukavalta. Ässä-kortilla saan sentään jotakin, Plussalla en mitään. Minusta hintojen rajun ja perusteettoman nousun pitäisi aiheuttaa enemmän motkotusta kuin S-kortin. Esim. maksalaatikko on yht' äkkiä tuplannut hintansa. Voi, voi!

Jarmo Inget

Joo lukasin kirjoituksen läpi... en ole kaikesta samoilla linjoilla... Ainakin osuuskauppa Arinassa voi ottaa kaveri jäsenyyksiä ja jakaa sitte bonukset.. Yksin asuva ei muutoin hyödy S etukortista yhtään mitään usein miten

Olen samaa mieltä että tilanne ei palvele kuluttajaa aina, koska kilpailua ei ole. Minua itseä harmittaaa, että rahaa ajetaan rekka-auto kaupalla ulkomaan investoiteihin.. Se ei palvele osuuskauppaa ja sen jäseniä.

S ryhmällä on kyllä useita hyviä palveluita!

Oma tiedon jakaminen koskien S ryhmää:

http://jarmoinget.puheenvuoro.uusisuomi.fi/114732-...

Toimituksen poiminnat