Teemu Launio Matkalla politiikan tekoon ja yhteiskunnan ymmärtämiseen

YTHS, sote ja nimbysopeuttajat

  • YTHS, sote ja nimbysopeuttajat

Opiskelijoiden etujärjestöt  ovat viime päivinä lähettäneet mediatiedotetta mediatiedotteen perään hallituksen leikattua ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:ltä 4,1 miljoonaa euroa vuokratuista. Leikkaus joka on noin 10% säätiön vuosittaisesta budjetista tulee johtamaan jopa yli 25€ jäsenmaksukorotukseen yliopisto-opiskelijoille pakollisessa ylioppilaskunnan jäsenmaksussa.  Tuohtumuksen määrän ollessa hellyytävän suurta, on syytä pöyhiä tunkiota hieman enemmän.

YTHS juhlii tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan. !930-luvun tuberkuloosi tarkastuksista lähtenyt toiminta on laajentunut 16 eri toimipisteen terveyspalveluiden palveluverkoksi.

YTHS tuottaa laajasti suunterveyden, mielenterveyden ja yleisterveyden palveluita,  jonka lisäksi se tekee tutkimustyötä ja on usein terveyshallinnon kokeilualustana suurille uudistuksille. Viimeisin tällainen esimerkki on sen sähköinen asiointitili.

 YTHS:n rahoituksesta 60-63%% tulee KELAlta, 15% opiskelijoiden jäsenmaksusta, 15% yliopistokaupunkien subventiosta ja loput opiskelijoiden käyttämien palveluiden käyntimaksuista. YTHS on kunnallista terveydenhuoltoa kustannustehokkaampi ja kerää kiitosta yliopisto-opiskelijoilta, missä siis vika?

 

Vika 1: YTHS lisää terveyseroja ja lisää epätasa-arvoa

YTHS täyttää vuosittaisten raporttiensa  mukaisesti valtakunnalliset hoitotakuut kaikilla toiminnan sektoreilla.  Yliopisto-opiskelija saa siis vaivoihinsa ja ongelmiinsa apua paljon nopeammin kuin muut ikätoverinsa tai muut kuntalaiset.  YTHS on laajentunut vuosikymmenten saatossa palveluvalikoimaltaan kunnallisen perusterveydenhuollon tasolle, ja ohikin sillä se tuottaa mm. syömishäiriöihin keskittyviä ryhmäpalveluita.

 YTHS siis lisää terveydenhuollon epätasa-arvoa, eikä ongelma poistu vaikka YTHS saisi jostain rahaa laajetakseen  koskemaan myös ammattikorkeakoulujen opiskelijoita.  Silti sen ulkopuolelle jäisi jokaisesta ikäluokasta n. 40% jotka ovat joko työterveyshuollon tai julkisen terveydenhuollon piirissä. Terveyspalvelut ovat siis postinumeron lisäksi eriarvoisia riippuen opiskeletko yliopistossa vai et.

On epäloogista että Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL, joka vaatii sinne, tänne ja tuonne  tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta ei näe logiikkansa pettävän oman terveyspalvelunsa kohdalla. 

Vika 2: YTHS:n asema voi olla uhattuna SOTE sovun lopputuloksena

 Kuten tiedetään, eduskuntapuolueiden historiallinen sote-sopu muuttaa maatamme radikaalisti.  Uudistuksen jälkeen maassa on viisi erva-aluetta jotka tuottavat yhdessä kuntien kanssa sekä perusterveydenhuollon että erikoissairaanhoidon yhdessä putkessa. Kustannussäästöjen lisäksi  uudistuksen aitona tavoitteena on nostaa terveydenhoidon tasoa, vähentää epätasa-arvoa kansalaisten keskuudessa sekä tehostaa julkista palvelutuontoa.

Mallissa on monta mutkaa edessä, kun ei tiedetä kuka saa n.60% kuntien verotuloista ja päätösvallasta. Käytti jatkossa erva alueen rahaa ja päätösvaltaa yliopistollinen sairaala tai vaaleissa valittava edustuksellinen elin on selvää että YTHS joutuu luupin alle.

Miten voidaan perustella, että yksi kansanosa (yliopisto opiskelijat) saisivat pitää muusta terveydenhuollosta eritytetyn ja erityisen laadukkaan terveyspalvelujen         tuottamisjärjestelmän? Tai millä asia-argumenteilla sitä puolustettaisiin, mikäli ”saavutetuista eduista ei saa luopua” mantra jätetään pois?

Mikäli opiskelijaliike suuressa solidaarisuudessaan aidosti haluaisi lisätä suomalaisten tasa-arvoa terveyspalveluissa, ymmärtäisi se että omista etuuksista luopuminen edistäisi tasa-arvoa.

 Vika 3: Tuplaverotus ei ole opiskelijan etu

YTHS:n vuosittainen terveysmaksu on nykyisin 44€/lukuvuosi. Kehysriihi päätösten jälkeen nousupainetta on laskennallisesti n. 25-30€/opiskelija. Tämän lisäksi tulevat käyntimaksut, kuten julkisellakin puolella.

Tulevaisuudessa tiedostava opiskelija saattaisi kysyä, miksi hänen pitää maksaa 80-90€ YTHS terveysmaksua, kun hän maksaa normaalin tulo- ja ansioverotuksen yhteydessä perusterveydenhuollosta? 

Vika 4: YTHS ei ole houkutteleva työnantaja

 YTHS:n krooninen ongelma on sen jatkuvat rekrytointiongelmat. YTHS ei saa täytettyä edes vakinaisia lääkärinvirkoja, jonka lisäksi se joutuu ostamaan suunterveyden sekä mielenterveyden palveluita jatkuvalla syötöllä useilla yliopistopaikkakunnilla. Eikä nyt puhuta mistään syrjäkylästä, vaan maakuntiensa keskuskaupungeista. Syynä ongelmiin on matala tulotaso, jossa ei ole mahdollista päästä päivystyslisiin yms. kiinni.

YTHS:n talous on vuodesta toiseen veitsenterällä tasapainottelua, KELA:n muuttaessa rahoitustaan vuodesta toiseen. Tämä on johtanut kesälomautuksiin ja yt-neuvotteluihin. Tiukan talouden työnantaja ei ole houkutteleva työnantaja, eikä kukaan pysty uskottavasti kuvittelemaan että verkoston laajentaminen kaksinkertaiseksi  amk-lain uudistuksen pohjaesityksen mukaisesti olisi kivutonta.

 Opiskelijapoliitikon muistilista YTHS keskusteluun

Perimmäinen pelko opiskelijapoliitikoilla YTHS keskustelussa tulisi olla oma valta. Sillä jos sote uudistus pyyhkäisee YTHS:n pois tai sulauttaa kampuksilla toimivan YTHS osaksi erva-aleutta, menee samalla peruste yliopistonlain ja amk-lain esityksen automaatiojäsenyydestä ylioppilas- tai opiskelijakuntaan. 

Molempia yhdistymisvapauden vastaisia jäsenyyksiähän on perusteltu nimenomaan YTHS terveydenhuoltomaksun keräämisellä. Mutta se on toinen ja ikuinen muurahaispesä se.

Opiskelijapoliitikon tulee siis sisäistää seuraavat muistisäännöt:

  • Mikäli puolustat johdonmukaisesti YTHS:ää, puolustat terveyseroja sinun pitää hyväksyä tämä.
  • Mikäli puolustat johdonmukaisesti YTHS:ää, hyväksyt varmasti terveyseroja ja epätasa-arvoa tutkitusti lisäävät työterveyshuollon ja yksityiset terveyspalvelut?
  • Mikäli puolustat YTHS:ää, haluat puolustaa vain opiskelijoiden saavutettuja etuja, etkä halua yhdenmukaistaa terveyspalveluiden tuotantoa.
  • Muista pelätä sote-uudistusta. Kotikunta-maakunta-vesiosuukunta malli olisi varmasti säilyttänyt julkisesta terveydenhuollosta eriytetyn palveluntuottajan.

 

 

Kirjoittaja istui YTHS:n valtuuskunnassa vuosina 2010-2011 ja erittäin tyytyväinen terveydenhuoltoonsa. Kirjoittaja saattaa olla myös väärässä, ja sen voi todeta kommentoimalla tätä kirjoitusta!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Mä en nyt tajua. YTHS ei saa tarjota opiskelijoille syömishäiriöön liittyviä palveluita, koska kaikille ne ei ole yhtä helposti saatavilla? Kaikille yhtä kurjaa niin sit on tasa-arvoista?

Helppohan se on vastustaa opiskelijoiden erillistä terveydenhuoltoa jos itse ei ole opiskelija tai ei aio ilman niitä käydä kuitenkaan kunnallisella.

Käyttäjän teemumyllarinen kuva
Teemu Myllärinen

Hei Saara, blogikirjoitukseni ydin on siinä, että
* YTHS on erikoislaatuinen ja valtavasti laajentunut palveluntuottaja joka tuottaa erikoisen hyviä palveluita opiskelijoille. Minusta ei voida perustella miksi yliopisto-opiskelijat olisivat oikeutempua parempaan perusterveydenhuoltoon kuin esim. työtön yksinhuoltaja tai kansaneläkkeen perusosalla elävä vanhus.
* YTHS on etuoikeus yliopisto-opiskelijoille eikä se että amk opiskelijat siirrettäisiin YTHS piiriin poista epätasa-arvoa. YTHS on eriytetty putki vain opiskelijoille.
* SOTE mallin tarkoitus on lisätä tasa-arvoa, eikä kukaan tiedä miten YTHS:n tässä myllerryksessä käy. En näe hyviä syitä miten YTHS voisi puolustaa asemaansa.

Ja olen opiskelija itsekkin ja YTHS palveluiden tyytyväinen käyttäjä, tosin tiedostaen että olen etuoikeutettu muihin kansanosiin verrattuna, ja kestämättömillä perusteilla.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Kiintoisa näkökulma jossa kritisoidaan ansiokkaasti yliopistojen maailmanparantajien omaa ajattelutapaa.

Toimituksen poiminnat